Motion till Kyrkomötet
Miljö- och klimatfrågor

Mot 2005:19

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att ha dokumentet Bilen, biffen, bostaden – hållbara laster, smartare konsumtion som grund i kyrkans fortsatta miljöarbete.

2. Kyrkomötet beslutar att inrätta en Klimatfond för utvecklingsprojekt.

Motivering

(Källa bl.a. Kyrkans Tidning nr 25/26 2005, artiklar av Stefan Edman och Henrik Grape)

I bl.a. Nämnden för kyrkolivets utveckling informeras, diskuteras och beslutas mycket i miljöfrågor och Kyrkans policy när det gäller miljö överhuvudtaget. Bräcke diakonianstalt är central i detta arbete. Nämnden eftersträvar också ett närmare samarbete med Församlingsförbundet, bl.a. i synen på arbetsledning. Stift och församlingar engagerar sig i miljöarbetet i väx(l)ande grad.

Arbetsmiljö, fysisk miljö, psykisk miljö, osv. – men det är dags att ytterligare bredda begreppen:

♦ Vilket ansvar har Svenska kyrkan för den nationella och internationella miljön?

♦ Var finns den teologiska reflektionen i miljöarbetet? På vilket vis kan Svenska kyrkan bidraga till att bevara Guds skapelse?

Många dokument och utredningar har skrivits och predikats över i de flesta av våra församlingar, MEN diskussionen, reflektionen är livsviktig för kyrkans (och samhällets) överlevnad.

Ät dig till ett öppet kulturlandskap

Drick Dig till en rättvisare värld!

(Stefan Edman)

Från Svenska kyrkans miljönätverk efterlyser vi en Klimatfond. Den skulle kunna användas för utvecklingsprojekt i syd. Då skulle delar av de medel som utgör besparingen vid omställning och effektivisering kunna bidra till att motverka de följder som klimatförändringarna medfört och kommer att medföra. …

Att kunna koppla sina handlingar i det lokala sammanhanget till det globala sammanhang vi lever i idag, är att vara en del av den universella kyrkan och att ta ansvar för den skapelse som vi har fått som gåva att dela med allt liv. Vi är en jord och en mänsklighet.

(Henrik Grape)

(Tack till Edman–Grape för inspiration till denna motion)

Förslöv den 10 juli 2005

Börje Henriksson